13. Javascript

Javascript:

Weblapnál használt programozási nyelv, amely interaktívabbá teszi a lapot.

Ez dönti el, mit csináljon a lap, amikor pl. egérrel kattintunk rá. A HTML-lel párhuzamosan használjuk.


Kezdjünk egy új weblapot, melyben egy gombot hozunk létre, Klikkelj rám felirattal. A fájlt hello.html néven mentsd el!

<html>

  <button>Klikkelj rám</button>

</html>

Próbálj a gombra klikkelni! Miért nem történik semmi?

Közölnünk kell a gombbal, mit csináljon a klikkeléskor. Ehhez hozzáadunk egy figyelőt. Akkor futtatja le a JavaScript kódot, amikor bekövetkezik egy esemény. Egy onclick figyelőt fogunk használni.

<html>

<button onclick='alert("Hello")'>Klikkelj rám</button>

</html>


Ciklusok:

Valahányszor megismételt parancsok sorozata.


Változók:

Számítógépes programban tárolt érték, vagy adat.


Összeadás művelete:

Pl.

<script>

 document.write(10+10);

</script>

Képernyőn futtatás után az eredmény látható: 20


Ciklusok és ismétlés

A for ciklus használatával újra és újra kiírathatunk valamit a kijelzőre.

Pl.

<script>

  for(var n=1; n<10; n++)

  document.write(n);

</script>

Eredményként amit kiír a képernyőre: 123456789

var: változót jelenti

n: 1-től indul

n megáll 10 előtt

n++ egyesével növeli n-t


write(n) helyett writeln(n) használata: egy kis rést, szóközt hagy ki minden egyes szám között


Függvény:

Valaminek az elvégzésére készített parancsok sorozata, amely mindig lefut, amikor "hívták".


Kvízprgoram készítése:

Kell egy kód a kérdésfeltevésre, majd meg kell vizsgálni, hogy helyes-e a válasz és visszajelezni a játékosnak.

Pl.

Mennyi 5 * 5? Ha a válasz 25, írd ki, hogy Ügyes vagy! ha a válasz bármi más, írd ki, hogy Rossz válasz!

<script>

var válasz=prompt("Mennyi 5*5?");   [ez a sor bemenetet kér és a feleletet egy válasz nevű változóban tárolja]

  if(válasz=="25") alert("Ügyes vagy");    [ellenőrzi, hogy helyes-e a válasz, ha igen, kijelzi, hogy ügyes vagy]

  else alert("Rossz válasz");         [ha a válasz helytelen, azt jelzi, hogy Rossz válasz]

</script>


Bővítsd a kvízt még 2 kérdéssel!

Mennyi 10*10?

Mennyi 3*3?


Függvényalkotás:

Ahelyett, hogy minden kérdéshez 3 kódsort ismételnénk alkossunk egy kérdez nevű függvényt. Ezt a függvényt fogjuk hívni (futtatni) mindig, ha kérdést akarunk feltenni.

<script>

  function kérdez(kérdés, helyes){     [ez a sor a kérdez függvény meghatározását kezdi el]

  var válasz=prompt(kérdés);             [kérdés nevű változó használata]

  if(válasz==helyes) alert("Ügyes vagy");

  else alert("Rossz válasz");

  }

  kérdez("Mennyi 5*5","25");               [ezek a sorok teszik fel a kérdéseket, ezek hívják a függvényt

  kérdez("Mennyi 10*10","100");          és átadják neki a kérdésekhez és válaszokhoz tartozó értékeket]

  kérdez("Mennyi 3*3","9");

</script> 


Színváltoztatás

Feladat:

Írjunk egy olyan weblapot, amely különböző gombok lenyomásakor képes megváltoztatni a színét!


<html>

<button onclick='red()'>Pirosodj</button>                [gomb hozzáadása, amely a red() függvényt hívja]

  <script>

  function red(){

  document.body.style.backgroundColor="red";

  }

  </script>

</html>


Több szín, több függvény?

Nagyszerű lenne, ha újabb gombokat adhatnánk a laphoz, így más színekre is változtathatnánk a lapunkat. Ám ez külön függvényt jelentene minden egyes színhez. Csináljunk inkább egy setbg nevű, általános, háttérszínt változtató függvényt és átadhatunk neki egy színt.

A függvényt így hívhatnánk: setbg('red') vagy setbg('blue') stb.

<html>

<button >Kékülj</button>       [gomb hozzáadása, amely a setbg() függvényt hívja]

<script>

function setbg(col){

document.body.style.backgroundColor=col;

}

</script>

</html>

Mentés színek.html néven!


Fájl átírása:

<html>

<button >Kékülj</button> 

<button >Zöldülj</button>  

<button >Narancssárga</button>

<button >Citromsárga</button>    

<script>

function setbg(col){

document.body.style.backgroundColor=col;

}

</script>

</html>

Mentés színektöbbféle.html néven!









Felhasznált irodalom:
 

Digitális kultúra tankönyv 8 Oktatási Hivatal NAT 2020  

Kódgép programozási útmutató lépésről lépésre 4. Napraforgó Könyvkiadó, Budapest

Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el
Sütiket használunk, hogy biztosítsuk a weboldal megfelelő működését és biztonságát, valamint hogy a lehető legjobb felhasználói élményt kínáljuk Neked.

Haladó beállítások

Itt testreszabhatod a süti beállításokat. Engedélyezd vagy tiltsd le a következő kategóriákat, és mentsd el a módosításokat.