17. Ciklusok és elágazások. Típusalgoritmusok
Beépített függvények használata
Pénzfeldobás szimulálása
Véletlenszám generálás:
- random(n)
- 0 és n-1 között ad vissza véletlenszámot
- Pl. random(3) a 0, 1, 2, számokat adja eredményül véletlenszerűen

10 alkalommal dobjuk fel a pénzérmét.
Számlálós ciklus használata.
vszám változót a véletlenszám tárolására használjuk.
i-t a számlálós ciklus ciklusváltozójának
Változók deklarálása használat előtt - egész típus.
ciklusváltozó neve: i
kezdő érték: 1
végérték: 10
lépésköz: 1
számolás iránya: növekvő vagy csökkenő
Elágazásnál logikai feltétel megadása: véletlenszám nullával egyenlő-e? vszám = 0
Feltétel teljesül (igaz) akkor F betűt írjunk ki, ha nem, akkor I betűt. (F és I betű kiírásánál a betű után szóköz)
Algoritmus lépésenkénti futtatása
- Megfelelő ablakrendezés kiválasztása hozzá: Ablakok elrendezése ikon - Változók és konzol elrendezés
- Léptetés ikon
Típusalgoritmusok használata
Típusalgoritmus:
Nagyon gyakran fordul elő a különböző problémák során, hogy meg kell számolni adott tulajdonságú elemeket. Ez az úgynevezett típusalgoritmus, mivel adott típusú problémára nyújt megoldást. Más néven programozási tételeknek is nevezzük őket.
Feladat:
Öttel osztható számok 1 és 20 között
Számoljuk meg, hogy 1 és 20 között hány olyan szám
van, amely osztható öttel, és ezeket írjuk ki a képernyőre!
Egy szám akkor osztható öttel, ha az
öttel való osztás után maradékul nullát kapunk.
Az osztási maradék művelete a Flowgorithm programban (és sok más programozási nyelvben is) a mod
vagy % művelet. Vagyis a 10 mod 5 művelet eredménye
0, mert a 10 osztható 5-tel. A 10 mod 3 művelet eredménye pedig 1, mert a 10-ben a 3 háromszor van meg,
a maradék pedig 1. A 10 mod 3 műveletet így is írhatjuk:
10 % 3.
