18. Függvények
Függvények használata
A függvénnyel az a célunk, hogy elvégezzen egy műveletsorozatot, vagy hogy kiszámoljon valamit. A kiszámolt értéket fogja eredményül adni a függvény hívásakor. Ezt az értéket visszatérési értéknek nevezzük.
Pl. random(3) függvény visszatérési értéke olyan egész szám, amely 0, 1 vagy 2 lehet.
Nemcsak beépített függvényt használhatunk, hanem mi is létrehozhatunk függvényt.
Nevét mi adhatjuk meg, de a programozási nyelvben már foglalt nevet nem választhatjuk.
Feladat:
Fejvagyírás nevű függvény létrehozása
- kattintás a függvénykezelő ikonra
- megjelenő ablakban létrehozás gombra kattintás
- függvény nevének begépelése: Fejvagyírás, visszatérési típust nem kell beállítani
- OK gomb, majd Kész gomb
- Eszköztáron váltsunk át a Főprogramra (vissza is válthatunk a Fejvagyírás függvényre)
- Egérrel kerítsük körbe az összes blokkot, ennek hatására a kijelölt blokkok kék színűek lesznek. Amennyiben minden blokkot sikerült kijelölnünk, kattintsunk a jobb egérgombbal, és válasszuk ki a Kivágás műveletet! Ennek hatására a Főprogramból eltűnnek a kijelölt blokkok.
- Váltsunk át a Fejvagyírás nevű függvényre! Kattintsunk a Fejvagyírás nevű blokkból kiinduló nyílra, majd a megjelenő ablakban válasszuk ki a Vágólap kategóriában a Beillesztés opciót! Ezzel minden korábban kivágott blokk ebbe a függvénybe kerül.
Fejvagyírás nevű függvény meghívása
- Váltsunk vissza a Főprogramra! Kattintsunk a Főprogram nevű blokkból kiinduló nyílra, és a megjelenő ablakban válasszuk ki a Hívás utasítást! Ezt az utasítások kategória Vezérlés csoportjában találjuk.
- Kattintsunk a Hívás blokkra, és adjuk meg a meghívni kívánt (vagyis végrehajtandó) függvény nevét: Fejvagyírás. Ha mindent jól csináltunk, a Hívás blokkban megjelenik a függvény neve.
- Hajtsuk végre az algoritmust! Eredményül ugyanazt kell kapnunk, mint korábban, vagyis egymás után megjelennek a fej és írás dobások, illetve a fej dobások száma.
Fejvagyírás függvény paraméterezése
- Függvénykezelő megnyitása, Fejvagyírás függvényre kattintás
- Szerkesztés gombra kattintás
- Paraméterek csoportban kattintás a Hozzáadás gombra
- Paraméternév mezőben nevet adunk a paraméternek. A név legyen: dobások. Típusa: egész.
- Ok gomb, majd Kész gombra kattintás
- Ezek után már látszik a paraméter neve a függvénynél
- Válasszuk ki a Fejvagyírás függvényt és módosítsuk a számlálós ciklust úgy, hogy a végértéke ne 10 legyen, hanem a dobások változók értéke
- Visszatérés a főprogramhoz. Függvényhívás módosítása úgy, hogy a paramétert lehessen megadni, vagyis írjuk pl. ezt? Fejvagyírás(15)
- Futtatáskor azt tapasztaljuk, hogy most már 15 alkalommal történik érmedobás.
Függvény használata visszatérési értékkel

- Hozzuk létre a Nagyobbegyenlő függvényt, és adjunk hozzá két paramétert! Az x és y paraméter lesz a két számunk, amelyek legyenek egész típusúak!
- A függvény visszatérési értékének típusa legyen egész! Meg kell adnunk a visszatérő változó nevét is, amely legyen: eredmény.
- Az OK, majd a Kész gombok megnyomása után megjelenik a függvény folyamatábrája. Láthatjuk, hogy a függvény a Vége blokk helyett a Vissza blokkal zárul. Ez utal arra, hogy a függvénynek van visszatérési értéke.
- Módosítsuk úgy a függvényt, hogy az eredmény változó az x és y számok közül a nagyobbal legyen egyenlő! Ha az x és az y megegyezik, akkor az x szám legyen az eredmény! Ehhez használjunk elágazást!
- Készítsük el a Főprogramot is! Írassuk ki a Nagyobbegyenlő függvény eredményét!
- Teszteljük az algoritmust különböző paraméterek megadásával!
Kérdés: Az elágazásnál most az x >= y feltételt helyeztük el. Mi történne, ha az x > y feltételt írnánk be? Változna-e az eredmény? Miért?
Műveletek:
